Какво е Технологичен Маркетплейс и какви са ползите му за бизнеса?

 

Пазарните платформи (маркетплейсове) стават все по-популярни, особено в сферата на технологиите. Потенциалът им за обединяване на различни търговци и клиенти на едно място не бива да бъде подценяван.

 

В тази статия ще разгледаме бизнес модела на пазарните платформи и как той се различава от типичните уебсайтове за електронна търговия, какви елементи включва една типична технологична пазарна платформа и какви са ползите от представянето на вашите продукти и услуги в такава.

 

Каква е разликата между маркетплейс и онлайн магазин?

Маркетплейс моделът обединява множество продавачи, докато в модела на онлайн магазините има само един продавач.

Всеки маркетплейс е сайт за електронна търговия, но не всеки сайт за електронна търговия е маркетплейс. 

Основната разлика е в броя на продавачите. В пазарните платформи има множество продавачи, чиито услуги и продукти се допълват и се конкурират едни с други. А при магазините за електронна търговия има само един продавач.

Защо изобщо някой би искал да бъде част от пазарна платформа, щом трябва да се конкурира за вниманието на клиентите с други продавачи? 

     Известни примери на пазарни платформи

Сайтовете тип електронен магазин могат да звучат привлекателно, но основното предимство на пазарните платформи е тяхната посещаемост. Едни от най-посещаваните сайтове по света са пазарни платформи.  

Според SemRush, сайтът на Амазон е петият най-посещаван сайт в САЩ с над 3.5 милиарда кликания за един месец. Самостоятелни онлайн магазини с такава посещаемост на практика не съществуват.

Нека да разгледаме някои от най-популярните пазарни платформи по света: 

  • Amazon е всеобхватна платформа с най-различни продукти, която позволява на независими продавачи да обявяват и продават продукти заедно с продуктите, предлагани от Amazon.
  • Airbnb е платформа, която свързва собственици на имоти с пътешественици, търсещи краткосрочно настаняване и уникални места за престой отвъд хотели.
  • E-bay е уебсайт за търгове и пазаруване, в който физически и юридически лица могат да купуват и продават различни стоки и услуги.
  • Upwork е пазарна платформа за свободни професии, където фирми и независими професионалисти могат да се свързват и да си сътрудничат по различни проекти.
  • Udemy е онлайн платформа за обучение, в която инструктори могат да създават и продават курсове, а курсистите да ги купуват и да се записват в тях, за да придобият нови умения.

Какви са общите черти между тези платформи? 

Тези платформи дават достъпност до широка публика и свързват най-различни продавачи и купувачи, като също така предлагат удобни условия за разплащане и имат вградени механизми за доверие и сигурност. 

     Какви елементи включва технологичният пазар?

Технологичните пазарни платформи вземат идеята за маркетплей и я прилагат в технологичния сектор. Като такива те свързват софтуер, хардуер и хора на едно място и улесняват информацията, комуникацията и сътрудничеството.

Нека да погледнем от по-близо:

  • Софтуер - Технологичните пазари предлагат разнообразие от софтуерни решения, които могат да варират от SaaS продукти до специализирани приложения и всичко между тях. Потребителите могат лесно да разглеждат, сравняват и купуват софтуерът, които искат.
  • Хардуер - Тези платформи също така включват хардуерни продукти, включително компютри, мрежово оборудване и периферни устройства. Те предоставят разширени опции за филтриране и изчерпателен каталог, който прави сърфирането, сравняването и купуването на продукти лесно.
  • Специалисти - В допълнение към продуктите, технологичните пазари свързват потребителите с квалифицирани професионалисти като разработчици, ИТ специалисти и консултанти. Това улеснява комуникацията, сътрудничеството и аутсорсинга на проекти.

Какви са плюсовете и минусите на технологичните маркетплейсове за продавачи?

Плюсове

  • Повишена видимост: продавачите получават достъп до по-голяма аудитория, което може да доведе до повече продажби.
  • Намалени разходи за маркетинг: привличането на хора към платформата е работа на платформата, което води до по-ниски разходи за реклама за продавачите.
  • Доверие и надеждност: Продажбата на продукти и услуги на пазар с установени механизми за доверие и сигурност улеснява доверието на клиентите.
  • Оптимизирани операции за електронна търговия: Маркетплейсовете предлагат интегрирани инструменти за управление на инвентар, обработка на плащанията и поддръжка на клиентите.

Минуси

  • По-висока конкуренция: Продавачите трябва да се конкурират с други търговци, предлагащи подобни продукти или услуги.
  • Платформени такси: Пазарните платфорими често начисляват различни такси и комисиони в замяна на предоставяните от тях услуги.
  • Ограничено брандиране: Продавачите имат по-малко възможности да се отличават от другите търговци.
Меню